برنامه تمرینی بدنسازی
13 خرداد 1403
5
آرژنین چگونه در بدن عمل می کند | فواید و عوارض آرژنین
آرژنین چگونه در بدن عمل می کند | فواید و عوارض آرژنین

آرژنین چیست؟

 

آرژنین، که به عنوان ال-آرژنین نیز شناخته می‌شود، یک اسید آمینه است که بدن از آن به عنوان بلوک سازنده پروتئین استفاده می‌کند. این اسید آمینه همچنین یک متابولیت میانی در چرخه اوره و چرخه نیتریک اکسید است. چرخه اوره وظیفه حذف آمونیاک اضافی، که یک مولکول سمی است، از بدن را بر عهده دارد و چرخه نیتریک اکسید نیز نیتریک اکسید تولید می‌کند که یک مولکول سیگنال‌دهنده مهم در عملکرد عروقی است. اگرچه بدن قادر به سنتز آرژنین است، اما این اسید آمینه می‌تواند از طریق غذاهای حاوی پروتئین یا مکمل‌های غذایی نیز به دست آید.

 

آرژنین چگونه در بدن عمل می کند؟

 

نیتریک اکسید مولکولی کلیدی در فرآیند گشاد شدن عروق است که به معنای شل شدن و گشاد شدن رگ‌های خونی برای افزایش جریان خون به بافت‌هایی است که دچار کمبود اکسیژن یا مواد مغذی هستند. تاثیرات مثبت آرژنین بر فشار خون بالا و اختلال نعوظ احتمالاً به دلیل گشاد شدن عروق است، زیرا آرژنین سنتز نیتریک اکسید را افزایش می‌دهد.

مکانیسم مشابهی ممکن است توضیح دهد که چگونه آرژنین می‌تواند VO2max را افزایش دهد. علاوه بر این، نیتریک اکسید ممکن است تاثیرات مستقیمی بر عملکرد انقباضی عضلات داشته باشد. همچنین، نقش آرژنین در چرخه اوره به دفع آمونیاک کمک می‌کند، که تجمع آن ممکن است در طول ورزش باعث خستگی شود.

توجه کنید این عملکرد ها نشان نمیدهد که شما به مکمل آرژنین نیاز دارید؛ موضوعات مهمتری وجود دارند مثل اینکه این تاثیر مثبت چقدر است؟ آیا همه افراد را شامل می شود؟ که در ادامه این موارد را بررسی می کنیم

 

فواید اصلی آرژنین در بدن چیست؟

 

تاثیرات مثبت مکمل آرژنین بر سلامت

مصرف روزانه مکمل آرژنین می‌تواند فشار خون را در افراد با فشار خون طبیعی و همچنین در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از آرژنین می‌تواند به بهبود نتایج بارداری در زنان بارداری که شرایطی مانند فشار خون بالا و پره‌اکلامپسی دارند یا سابقه نتایج نامطلوب بارداری را دارند، کمک کند. این بهبودها شامل کاهش خطر تولد نوزادان با وزن کم نسبت به سن بارداری و کاهش خطر محدودیت رشد داخل رحمی نوزاد است. همچنین، آرژنین می‌تواند با کاهش خطر پره‌اکلامپسی در مادران باردار، نتایج بهتری برای مادران به همراه داشته باشد.

علاوه بر این، آرژنین می‌تواند تری‌گلیسریدهای خون را کاهش دهد، به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال یا افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک یا دیابت نوع ۲ هستند.

 

تاثیر آرژنین بر اختلال نعوظ و عملکرد جنسی

در مردان مبتلا به اختلال نعوظ، مصرف روزانه مکمل آرژنین می‌تواند علائم را کاهش دهد. همچنین، ترکیب آرژنین با مهارکننده‌های فسفودی‌استراز نوع ۵ (مانند ویاگرا) عملکرد جنسی را در مردان مبتلا به اختلال نعوظ بیشتر از درمان با مهارکننده‌های فسفودی‌استراز به تنهایی بهبود می‌بخشد.


ال آرژنین

تاثیر آرژنین در بدنسازی و عملکرد ورزشی

شواهد نشان می‌دهد که مصرف روزانه آرژنین ممکن است VO2max (حداکثر میزان اکسیژنی که یک فرد می‌تواند در طول فعالیت شدید ورزشی مصرف کند) را افزایش دهد، اما میزان این بهبود ناچیز و از نظر بالینی بی‌اهمیت است. بیشتر مطالعات هیچ تاثیر مثبتی از آرژنین بر عملکرد ورزشی نشان نمی‌دهند. تنها زمانی که انواع مختلف ورزش (هوازی، بی‌هوازی، مقاومتی و غیره) و نتایج عملکردی (زمان تا خستگی، زمان‌سنجی، زمان دویدن، یک تکرار بیشینه، تعداد تکرارها تا خستگی و غیره) به طور نامناسبی در متاآنالیزها ترکیب می‌شوند، مزیتی برای عملکرد از آرژنین مشاهده می‌شود.

عوارض مصرف مکمل ال آرژنین چیست؟

 

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف آرژنین، چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریقی، حتی در دوزهای بالا، باعث بروز مسمومیت نمی‌شود. با این حال، گزارش‌هایی از اثرات نامطلوب گوارشی در انسان‌ها پس از مصرف مکمل‌های آرژنین وجود دارد که شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. به همین دلیل، دستورالعمل‌هایی برای محدودیت مصرف روزانه آرژنین به میزان تقریبی ۲۰ تا ۳۰ گرم پیشنهاد شده است. با این وجود، برای تعیین دقیق سطح قابل تحمل مصرف طولانی‌مدت آرژنین در انسان‌ها، نیاز به داده‌های ایمنی بیشتری است.

 

طریقه ی مصرف مکمل آرژنین چگونه است؟

دوز استاندارد مصرف آرژنین پیش از تمرین بین ۳ تا ۶ گرم است. مصرف بیش از ۱۰ گرم آرژنین به صورت یکجا می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی و اسهال شود. با این حال، می‌توان سطح آرژنین را در طول روز با مصرف سه دوز جداگانه (۱۵ تا ۱۸ گرم در روز) حفظ کرد. با این وجود، مکمل‌سازی با سیترولین در حفظ سطح بالای آرژنین برای مدت طولانی‌تر مؤثرتر است؛ یعنی مصرف مکمل سیترولین برای بالا نگه داشتن سطح آرژنین از خود مکمل آرژنین موثر تر است.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند

به این مطلب امتیاز بده!
میانگین 5 از 1 رای
لطفا کمی صبر کنید

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید