برنامه تمرینی بدنسازی
02 اردیبهشت 1402
5
هایپرتروفی یا رشد عضلانی چیست
هایپرتروفی یا رشد عضلانی چیست

 

هایپرتروفی تار عضلانی هایپرپلازی و رشد عضلانی به چه معناست ؟

 

افزایش اندازه عضلات از طریق تمرینات با وزنه یک کلید برای رسیدن به تناسب و زیبایی اندام است. به همین دلیل است که انجام تمرینات با وزنه از محبوبیت و اهمیت بالایی برخوردار است.

در سال ­های اخیر تحقیقات زیادی در مورد تاثیر تمرینات بدنسازی انجام شده و همچنان نیز در حال انجام است که عملا یک انقلابی را در علم بدنسازی قدرت، زیبایی اندام و ... ایجاد کرده است برای همین ما دائما تلاش می­کنیم،با تسلط بر جدیدترین تحقیقات علمی ، راه شما را در رسیدن به اهداف تناسب اندام­تان راحت­تر کنیم.

ادغام مطالعات و بررسی نقاط قوت و ضعف هر مطالعه علاوه بر اینکه زمان زیادی می­برد نیازمند یک دانش پایه و مهارت و تخصص ­هایی در زمینه فیزیولوژی، تغذیه و ... است. ما برای شما تمام این مراحل را ساده کردیم و تمام مراحل تئوری و کاربردی را پله به پله در مقالات مختلف توضیح می­دهیم اما قبل از آن در باکس پایین تمام کلمات و اصطلاحات کلیدی که در مقاله به کار رفته و نیاز به تعریف دارد را به عنوان واژگان و تعاریف برای شما آوردیم که می­توانید قبل از مطالعه یا هنگام مطالعه مقاله به آن رجوع کنید.

عضلانی: عضلات ما از تارهایی تشکیل شده است که تعداد آن در هر عضله بسته به اندازه ­ی آن عضله از چند تار تا چند میلیون تار متفاوت است به تار عضلانی فیبر عضلانی نیز می­گویند.

برای خواندن این مقاله نیاز است که پیش نیاز های زیر را بدانید !! 

فاسیکول:

در هر عضله، دسته ­هایی از تارهای عضلانی وجود دارد که به آن فاسیکول گفته می­شود (در شکل اول در ادامه­ ی مقاله می­توانید تارهای عضلانی و فاسیکول­ ها را مشاهده کنید.) 

تارچه عضلانی یا میوفیبرین:

هر تار عضلانی شامل صدها و هزاران تارچه عضلانی است که به آن میوفیبرین نیز گفته می­شود (شکل اول) 

اکتین و میوزین:

به طور کلی تارچه ­ها از دو رشته­ ی پروتئینی اکتین (رشته نازک) و میوزین (رشته ضخیم) تشکیل شده است که مسئولیت انقباض عضله­ را بر عهده دارند. (شکل اول) 

سارکومر:

سارکومرها واحدهای کوچک و تشکیل دهنده­  تار عضلانی هستند که به صورت پشت سر هم از اکتین و میوزین تشکیل شده­اند.

انواع انقباضات:

 سه نوع انقباض حین تمرین­ های مختلف رخ می­دهند: اکستریک، کاسنتریک و ایزومتریک

اکستریک

 انقباض اکستریک زمانی رخ می­دهد که طول عضله افزایش پیدا کند مانند پایین آوردن دست در حرکت جلو بازو، پایین آمدن در حالت اسکات و ... در این انقباض عضله توانایی اجرای وزنه­ های سنگین ­تری را دارد به طور مثال اگر شما 100 کیلو وزنه را در حرکت پرس سینه بتوانید بالا ببرسید 120 کیلو را می­توانید پایین بیاورید.

کانسنتریک:

 انقباض کانسنتریک زمانی رخ می­دهند که طول عضله با ایجاد کشش، کوتاه شود مانند بالا بردن دست در حرکت جلو بازو یا بلند شدن از حالت اسکات

 

1- هایپرپلازی چیست؟

 

افزایش تعداد تارهای عضلانی که منجر به بزرگ­تر شدن عضلات می­شود را هایپرپلازی می­گویند. مطالعاتی که هایپرپلازی افزایش تعداد تار در عضلات را مشاهده کرده­ اند اغلب بر روی حیوانات بوده است به عنوان مثال در تحقیقی اضافه کردن وزنه به بال یک پرنده باعث شد تعداد تارهای عضلانی آن 27 درصد به نسبت بال دیگر افزایش پیدا کند. با این وجود حتی محققان مطمئن نیستند که این افزایش تعداد تارهای عضلانی یک رویداد مفید است یا یک عارضه جانبی از آسیب شدید عضلانی در هنگام وزنه زدن است.

در انسان هیچ مدرک و تخفیف محکمی وجود ندارد که نشان دهد تمرین با وزنه­ های سنگین باعث افزایش تعداد تارهای عضلانی میشود. در واقع برخی تحقیقات نشان می­دهند که تمرینات قدرتی مانند بدنسازی باعث هایپرپلازی در انسان نمی­شود. در تحقیقی دو گروه از افراد بدنساز حرفه­ ای، متوسط و بدون سابقه تمرینی را بررسی کردند که نتایج نشان داد تعداد تارهای عضلانی در هر سه گروه  یکسان بود که معنایش این است تمرینات با وزنه باعث فزایش تعداد تارهای عضلانی در هر سه گروه نشده بود و منجر به تعداد تارهای عضلانی یا هایپرپلازی در انسان نمی­شود و هایپرپلازی رشد عضلات نقشی ندارد.

رشد عضلانی چیست

 

2- هایپرتروفی چیست؟

 

هایپرتروفی به معنای افزایش در سایز و اندازه بافت ­های عضلانی می­باشد. این افزایش به دلیل مقدار پروتئین در تارهای عضلانی می­ باشد که به دو صورت  افزایش تارها را نشان می­دهند.

1- نظر یا سطح مقطع آن­ها افزایش پیدا می­کند.

2- طول تارها افزایش پیدا می­کند.

افزایش در هر کدام از موارد بالا به عنوان هایپرتروفی یا رشد عضلانی شناخته می­شود و باعث بزرگ­تر شدن حجم عضله می­شود.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که وقتی دو سر عضله ثابت است چگونه امکان دارد بر اثر تمرینات با وزنه طول تارهای عضلانی افزایش پیدا کند؟ اما بعد از یک تمرین مقاومتی ممکن است در وسط عضله برآمدگی ایجاد شود و در نهایت طول کل عضله افزایش پیدا می­کند.

 

الف: افزایش طول تار عضلانی

 

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می­دهد که طول فاسیکول عضلات (تعریف در جدول اولیه) بعد از تمرین مقاومتی افزایش پیدا می­کند که این افزایش طول اغلب در افراد مبتدی و که به تازگی تمرین با وزنه را شروع کرده ­اند رخ می­دهد همچنین با تمرینات قدرتی شدید یا تمرینات اکستریک (تعریف در جدول اولیه) افزایش طول تارها بیشتر رخ می­دهد به عنوان مثال در یک تحقیق 35 روزه بر روی مردان و زنان فعال با تمرین تشدید، 99 درصد افزایش طول فاسیکول و تارهای عضلانی مشاهده شد.

 

افزایش قطر تار عضلانی:

 

محققان نشان داده ­اند که قطر تارها یا فیبرهای عضلانی نیز پس از تمرین قدرتی با وزنه افزایش پیدا می­کند در واقع بخش بزرگی از هایپرتروفی یا رشد عضلات بعد از تمرینات بدنسازی به دلیل افزایش قطر تارها اتفاق می­افتد.

 

2 1 هنگام هایپرتروفی یا رشد عضلات چه اتفاقی رخ می­دهد؟

 

همان طور تا اینجا گفتیم ماهیچه ­ها یا عضلات ما از هزاران تار عضلانی تشکیل شده است که افزایش اندازه­ ی کل عضله به دلیل افزایش حجم برخی از عضله هاتعداد زیادی از این تارهای عضلانی راتشکیل می دهند. که این تارهای عضلانی عمدتا به دلیل افزایش قطرشان و همچنین تا حدودی به دلیل افزایش طول­شان افزایش حجم می­دهند. 

 

 

 

 

 

 

 

حالا می­خواهیم صحبت ­هایی که تا اینجا انجام دادیم را کمی عمیق­تر بررسی کنیم، شکل اول بخش ­های یک عضله را نشان می­ دهند که در بخش تعاریف همه­ ی آن­ها توضیح داده شده ­اند، همان طور که گفته شد عضلات از تارهای زیادی تشکیل شده­ اند و این تارها به صورت دسته­ هایی در فاسیکول قرار می­گیرند و هر تار عضلانی نیز از هزاران تارچه که به آن­ها فیبرین نیز می­گویند ساخته شده که این تارچه ­ها از اکتین و فیورین تشکیل شده ­اند. بخش ­های کوچک این تارچه­ ها نیز سارکومر می­گویند.

هنگامی که قطر فیبرهای عضلانی افزایش پیدا می­کند یعنی تعداد این سارکومرها به صورت موازی افزایش پیدا کرده است که باعث افزایش قطر تار می­شود و هنگامی که فیبرها یا تارهای عضلانی افزایش طولی دارند یعنی سارکومرها به صورت سری افزایش پیدا کرده ­اند که باعث افزایش طول تارچه و در نتیجه طول تار عضلاتی را افزایش می­دهد که این موارد در شکل (2) نشان داده شده است.

حال چه حجم تار به دلیل افزایش قطر باشد یا طول آن با این امر نیاز به افزایش محتوای پروتئین آن تار را دارد که این افزایش از طریق بالا بردن سرعت ساخت یا سنتر پروتئین عضلانی اتفاق می­افتد، به همین دلیل است که بعد از تمرین بدنسازی سنتز یا ساخت پروتئین در عضلات تمرین دیده افزایش پیدا می­کند و نیاز به پروتئین برای رشد عضلات نیز افزایش پیدا می­کند.

 

3- هایپرتروفی سارکوپلاسمی چیست؟ چه تفاوتی با هایپرتروفی میوفیبرپلازی دارد؟

 

تا الان مواردی که راجع به هایپرتروفی گفته شد به هایپرتروفی میوفیبرپلاز شناخته می­شود و در آن عضله و قدرت آن رشد پیدا می­کند. دیدن تار عضلانی علاوه بر تارچه­ ها مایعات شناور نیز وجود دارند. به هایپرتروفی که باعث افزایش میزان این مایعات در تار عضلاتی و در نتیجه حجیم شدن اندازه تار می­شود را هایپرتروفی سارکوپلاسمی می­گویند.

برای درک بهتر هایپرتورفی سارکوپلامی بیاید یک مثال را بررسی کنیم فرض کنید تارهای عضلانی بادکنک هستند و درون این بادکنک تعداد زیادی چوب که همان تارچه­ ها یا منوفیبرین ­ها هستند وجود دارد و بقیه محتوای بادکنک به جای هوا آب است که این آب همان سارکوپلاسم است، حال اگر تعداد این چوبها افزایش پیدا کند در واقع حجم بادکنک نیز زیاد می­شود که این مدل افزایش حجم همان هایپرتروفی میوفیبرپلار است؛ ولی اگر محتوای آب درون بادکنک افزایش پیدا کند مجدد حجم بادکنک زیاد می­شود که این هایپرتورفی سارکوپلاسمی است (عکس زیر این موضوع را به خوبی نشان می­دهد)

 

هایپرتروفی سارکوپلاسمی و میوفیبریلار

 

تفا­وت­ هایی بین این دو هایپرتروفی وجود دارد از آنجا که هایپرتروفی سارکوپلاسمی تنها باعث رشد حجمی عضله می­شود و قدرت آن عضله را افزایش نمی­ دهد یک فرضیه مهم در این مورد وجود دارد که بیان می­کند تمرینات با وزنه ­ی سنگین مانند تمرینات وزنه برداران و پاورلیفترها چون باعث افزایش قدرت آن­ها می­شود در واقع هایپرتروفی میوفیبرپلار رخ می­دهد و در تمرینات وزنه­ های سبک ­تر مانند تمرینات بدنسازان، باعث هایپرتروفی سارکوپلاسمی می­شود.

 

اما ما فرضیه­ ی بالا را تایید نمی­ کنیم و حتی رد هم نمی ­توانیم کنیم چرا که مطالعات کافی در این زمینه وجود ندارد اما از فرضیه ­ی بالا برای توجیه این موضوع استفاده می­کنند که چرا تمرینات قدرتی اجرای حرکت با وزنه­ های بسیار سنگین مانند وزنه ­برداران یا پاورلیفترها قدرت آن­ها را بیشتر افزایش می­دهد؟ که برخی این سوال را با فرضیه­ ی گفته شده پاسخ می ­دهند که درست نیست ما می ­دانیم که دلیل افزایش قدرت به نسبت افزایش حجم عضلات در وزنه برداران دلایل بسیار زیاد دیگری دارد و توجیه این موضوع با هایپرتروفی سارکوپلاسمی و میوفیبرپلار درست نیست.

 

خلاصه و نتیجه­ گیری نهایی: 

1- رشد عضلات در انسان از طریق افزایش تارهای موجود در این عضلات رشد می­کند و بعید است که افزایش تعداد این تارها (هایپرپلازی) در انسان دلیلی برای رشد عضله باشد.

2- تارهای عضلانی اولا به دلیل افزایش قطرشان افزایش حجم می­دهند و دوم به دلیل افزایش طول­شان حجم­شان افزایش پیدا می­کند که اغلب مورد اول اتفاق می­افتد. این افزایش حجم با افزایش پروتئین درون تار اتفاق میفتد که بعد از تمرین مقاومتی سنتز یا ساخت پروتئین افزایش پیدا می­کند.

3- افزایش اندازه تار عضلات می­توانید دلیل هایپرتروفی میوفیبریلار یا هایپرتروفی سارکوپلاسمی باشد.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند

به این مطلب امتیاز بده!
میانگین 5 از 1 رای
لطفا کمی صبر کنید

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید