برنامه تمرینی بدنسازی
03 خرداد 1403
5
سیر تا پیاز پروتئین وی - فواید پروتئین وی چیست ؟
سیر تا پیاز پروتئین وی -  فواید پروتئین وی چیست ؟

پروتئین وی چیست و چه فوایدی دارد؟

 

پروتئین وی مجموعه‌ای از پروتئین‌های موجود در آب پنیر است که به عنوان یک فراورده جانبی در تولید پنیر به دست می‌آید. هنگامی که ماده‌ای منعقد کننده (معمولاً رنت) به شیر افزوده می‌شود، پنیر و آب پنیر از هم جدا می‌شوند؛ پروتئین وی بخش محلول در آب شیر است. این پروتئین اغلب به صورت مکمل در قالب پودرهای خشک با سطوح مختلف فرآوری مصرف می‌شود که میزان تمرکز پروتئین و سرعت جذب آن را تعیین می‌کند. سه نوع اصلی پروتئین وی عبارتند از: وی کنسانتره، وی ایزوله و وی هیدرولیز شده.




چه تفاوتی بین انواع پروتئین وی وجود دارد؟

 

پروتئین وی کنسانتره ساده‌ترین شکل پروتئین وی است و بین ۳۵ تا ۸۰ درصد وزن آن پروتئین است، اگرچه اغلب پودرهای پروتئین وی کنسانتره به طور استاندارد دارای ۸۰ درصد پروتئین هستند.

 

پروتئین وی ایزوله به عنوان پروتئینی تعریف می‌شود که بیش از ۹۰ درصد وزن آن پروتئین است. پروتئین وی هیدرولیز شده، پروتئینی است که با استفاده از آنزیم‌ها و اسید پیش‌تیمار شده تا اندازه ذرات آن کاهش یابد؛ این شکل سریع‌ترین نوع جذب پروتئین وی است. هیدرولیز کردن، پتانسیل آلرژی‌زایی پروتئین وی و پروتئین‌های شیر را کاهش می‌دهد، به همین دلیل اغلب در شیرخشک نوزادان استفاده می‌شود. پروتئین وی هیدرولیز شده همچنین معمولاً قابلیت حل‌شوندگی و هضم بهتری دارد.

 پروتئین وی و انواع آن

 

آیا یک شکل از این پروتئین‌ها بهتر از بقیه است؟ تاکنون مطالعات مقایسه‌ای زیادی انجام نشده است، اما یک آزمایش نشان داد که پروتئین وی هیدرولیز شده ممکن است بازیابی عضلانی را بیشتر از پروتئین وی ایزوله بهبود بخشد و یک مطالعه دیگر نشان داد که پروتئین وی هیدرولیز شده ممکن است سنتز پروتئین عضلانی در حالت استراحت را بیشتر از کازئین یا کازئین هیدرولیز شده (شکل سریع‌تر جذب شونده کازئین) افزایش دهد.




فواید اصلی پروتئین وی چیست؟



آب پنیر به عنوان منبعی باکیفیت و خوب جذب شونده از پروتئین شناخته می‌شود که فوایدی مشابه با افزایش مصرف پروتئین به طور کلی دارد، مانند افزایش حجم عضلانی هنگام تمرین با وزنه، جلوگیری از کاهش عضله در رژیم‌های کم‌کالری/پیری، و محدود کردن افزایش چربی به طور معتدل در دوره‌های مصرف بیش از حد کالری (مثلاً دوره‌های "افزایش حجم").

 

آب پنیر حاوی سطوح بالایی از اسید آمینه لوسین است که قابلیت بالایی در تولید پروتئین عضلانی (MPS) دارد. به همین دلیل، آب پنیر ممکن است در تحریک ساخت پروتئین در عضلا یا MPS که فرآیندی است که منجر به رشد عضلات میشود نسبت به سایر انواع پروتئین‌ها قوی‌تر عمل کند. علاوه بر این، مصرف مکمل آب پنیر ممکن است به بهبود فشار خون، عملکرد اندوتلیال و بهبود چندین نشانگر گلیسمیک و لیپیدی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ و سایر شرایط متابولیک کمک کند.




آیا باید پروتئین وی رو بلافاصله بعد از تمرین مصرف کنیم؟




مفهوم رایج "پنجره آنابولیک" — یک دوره زمانی حیاتی قبل یا بعد از تمرین که در آن باید پروتئین مصرف شود تا به بیشترین سازگاری عضلانی دست یابیم — مورد سوال قرار گرفته است. همانطور که در مقالات دیگر ما راجع به پروتئین خوانده اید مهم‌ترین عامل در افزایش قدرت و حجم عضلات، میزان کلی پروتئین مصرفی در طول روز است (همراه با یک برنامه تمرین مقاومتی که به خوبی ساختار یافته باشد)، نه دقیقاً زمان‌بندی مصرف مواد مغذی؛ یا به زبان ساده تر عوامل خیلی خیلی مهم تری برای رشد عضلات وجود دارد اول یک تمرین خوب، دوم مقدار کل پروتئینی که در طول روز مصرف میکنید، سوم تعداد وعده های پروتئینی که در روز مصرف میکنید و در نهایت زمان مصرف پروتئین

 

با این حال، زمان‌بندی مصرف پروتئین بی‌اهمیت نیست؛ ورزش تاثیر "حساس‌ساز" بر عضلات دارد و مصرف پروتئین در فاصله نزدیک به تمرین می‌تواند تضمین کند که بیشترین بهره از این حساسیت آنابولیک برده شود.

 

 علاوه بر این، انجام ورزش با معده خالی ممکن است بدن را در وضعیت تعادل پروتئینی منفی قرار دهد؛ مصرف مجدد پروتئین بعد از تمرین به حفظ تعادل پروتئینی مثبت کمک می‌کند که این امر به ترویج سنتز پروتئین عضلانی بجای تجزیه کمک می‌کند و به نظر می‌رسد که این روش بهتر از خوردن وعده غذایی حاوی پروتئین قبل یا چند ساعت پس از تمرین است.



پس به طور خلاصه و ساده میتوان گفت خیلی مهم نیست که شما بلافاصله بعد از تمرین پروتئین وی مصرف کنید؛ فقط اگر به صورت ناشتا تمرین کردید این موضوع اهمیت پیدا میکند و اگر مایلید بعد از تمرین پروتئین مصرف کنید که از فواید مثبت کم "مصرف پروتئین بعد از تمرین" بهره ببرید تا دو ساعت بعد از تمرین فرصت دارید.




آیا پروتئین وی از پروتئین های دیگر بهتر است؟



پروتئین وی دارای قابلیت دسترسی بالا، غنی از اسیدهای آمینه ضروری (از جمله لوسین) و سریع الهضم است. مصرف پروتئین وی باعث افزایش بیشتر اسیدهای آمینه در خون می‌شود نسبت به کازئین یا پروتئین سویا. همچنین، چه در حالت استراحت و چه پس از ورزش، پروتئین وی سنتز پروتئین عضلانی (MPS) را بیشتر از کازئین و سویا تحریک می‌کند، احتمالاً به دلیل هضم سریع‌تر و/یا محتوای بالاتر لوسین در پروتئین وی هیدرولیز شده.

 

ولی نکته ی خیلی مهم این است که درسته که پروتئین وی با سرعت بیشتری به نسبت پروتئین کازئین،فرایند رشد عضلات را افزایش میدهد اما با سرعت بیشتری هم کاهش پیدا میکند به نحوی که در یک بازه ی 6 ساعته هر دو پروتئین به یک میزان باعث سنتز یا ساخت پروتئین در عضلات میشوند.




آیا مصرف پروتئین وی در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است؟




افراد باردار و شیرده ممکن است به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشند تا آنچه بیشتر توصیه شده است — مصرف ۱.۶۶ تا ۱.۷۷ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز به نظر ایده‌آل می‌رسد، با حداقل ۱.۵ گرم در روز برای حفظ تعادل نیتروژن مثبت. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های پروتئینی در دوران بارداری می‌توانند خطرات سلامتی نوزاد از جمله وزن کم هنگام تولد، وزن پایین در بدو تولد و مرده‌زایی را کاهش دهند.

 

هرچند تاکنون مطالعه‌ای خاص بر روی مکمل‌های پروتئین وی برای افراد باردار یا شیرده انجام نشده است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف پروتئین‌های لبنی توسط مادر — به ویژه پروتئین وی — ممکن است بر وزن و ترکیب بدنی نوزاد مفید باشد. با این حال، پودرهای پروتئین وی (و سایر پودرهای پروتئین) ممکن است با خطر آلودگی به فلزات سنگین یا سایر آفت‌کش‌ها همراه باشند. پس از همه، مکمل‌های غذایی (از جمله پودرهای پروتئین) توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نمی‌شوند. برخی از پودرهای پروتئین ممکن است شامل شکر افزوده و سایر مواد افزودنی باشند که افراد باردار یا شیرده ممکن است بخواهند از آن‌ها اجتناب کنند. بهترین توصیه این است که برچسب‌ها را به دقت بخوانید و همیشه قبل از اعمال تغییرات غذایی، هرگونه مکمل را با متخصص زنان و زایمان یا سایر متخصصان بهداشتی مورد بحث قرار دهید.




آیا مصرف پروتئین وی برای افراد مسن مفیده؟



پیری با مقاومت آنابولیک همراه است، یعنی مقاومت عضلات در برابر رشد یا تحریک سنتز پروتئین عضلانی (MPS)، که ساخت یا حفظ حجم عضلانی را دشوار می‌کند. به بیان دیگر، عضلات مسن‌تر برای تحریک میزان مشابهی از MPS نسبت به عضلات جوان‌تر به مقدار بیشتری پروتئین نیاز دارند. به همین دلیل، افراد مسن‌تر که خواهان ساخت یا حفظ عضله هستند، ممکن است به پروتئین بیشتری (در روز و در هر وعده) نیاز داشته باشند تا آنچه RDA توصیه می‌کند، و پروتئین وی به دلیل توانایی قوی‌اش در تحریک MPS منبع خوبی است.

 

در افراد بالای ۶۰ سال، مصرف مکمل پروتئین وی (غالباً همراه با تمرینات مقاومتی) باعث افزایش عملکرد فیزیکی، بهبود توده بدون چربی/توده عضلانی اسکلتی و قدرت بالاتنه در افرادی که دچار سارکوپنیا یا ضعف هستند، می‌شود و برای افزایش کلی مصرف پروتئین و MPS مؤثر است. پروتئین وی و تمرینات مقاومتی همچنین به زنان پس از یائسگی کمک می‌کنند تا قدرت بالاتنه و توده بدون چربی پایین‌تنه خود را افزایش دهند.



آیا پروتئین whey برای ریکاوری بعد تمرین مفید است؟

پروتئین وی و به طور کلی پروتئین‌ها می‌توانند به بهبود سرعت ریکاوری پس از تمرینات ورزشی کمک کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف پروتئین پس از تمرینات سنگین، به بازیابی سریع‌تر قدرت در جلسات تمرینی بعدی منجر می‌شود. به خصوص، فرم هیدرولیز شده پروتئین در مقایسه با وی ایزوله، شش ساعت پس از تمرین اول، اثربخشی بیشتری دارد. افزودن اسیدهای آمینه یا پروتئین به برنامه تمرینی با حجم بالا نیز می‌تواند میزان کار انجام شده را افزایش دهد.

در مطالعاتی که به اندازه‌گیری درد عضلانی تاخیری (DOMS) پرداخته‌اند، تفاوت قابل توجهی بین مصرف کربوهیدرات، شیر یا ترکیبی از این دو مشاهده نشده است. مطالعاتی که کاهش DOMS را گزارش کرده‌اند، آن‌هایی هستند که پروتئین را ۳۰ دقیقه قبل از تمرین مصرف کرده‌اند، که نشان‌دهنده اهمیت پیش‌بارگذاری پروتئین است. این اثر با مصرف اسیدهای آمینه شاخه‌دار (BCAAs) قبل از تمرین نیز مشاهده شده است.

پیش‌بارگذاری پروتئین، به ویژه از طریق BCAAs یا لوسین، می‌تواند به کاهش درد ناشی از تمرین کمک کند. این اثر در مصرف پروتئین پس از تمرین مشاهده نمی‌شود. پروتئین به بهبود سرعت بازیابی قدرت پس از تمرینات فرسایشی کمک می‌کند، اما شواهدی وجود ندارد که این تأثیر تنها به پروتئین وی محدود باشد.



مضرات اصلی پروتئین وی چیست؟



برخی افراد ممکن است پس از مصرف پروتئین وی دچار ناراحتی گوارشی، نفخ، گاز یا اسهال شوند، اما این موضوع به دوز مصرفی و تحمل فرد بستگی دارد. پروتئین وی کنسانتره حاوی شکر شیر یا لاکتوز است، بنابراین افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند ممکن است بخواهند از این نوع پروتئین وی اجتناب کنند و به جای آن از ایزوله یا هیدرولیز وی (که چربی ندارند و لاکتوز بسیار کمی دارند) استفاده کنند که توسط اکثر افراد حساس به لاکتوز قابل تحمل است.

پروتئین وی (و پروتئین به طور کلی) به کبد یا کلیه‌ها آسیب نمی‌رساند، اما رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا می‌توانند به تشدید یا تسریع آسیب‌های موجود کمک کنند. افرادی که دارای کبد یا کلیه‌های آسیب‌دیده هستند باید هنگام افزایش سریع مصرف پروتئین بدون راهنمایی پزشک احتیاط کنند. همچنین، گزارشی در سال ۲۰۱۸ در مورد پودرهای پروتئین نشان داد که بیش از ۷۰٪ از ۱۳۴ محصول آزمایش شده، سطوح قابل تشخیصی از سرب و کادمیوم داشتند. با این حال، هیچ داده‌ای خاص در مورد پودرهای پروتئین وی گزارش نشده است و باید توجه داشت که "قابل تشخیص" لزوماً به معنای مضر نیست.

**توجه**: همیشه قبل از استفاده از مکمل‌ها، برچسب‌ها را به دقت بخوانید و در مورد هرگونه تغییر در رژیم غذایی با پزشک یا متخصص بهداشتی خود مشورت کنید.

.

آیا مصرف پروتئین وی بالا خطرناک و مضر است؟

 سلامت استخوان‌ها

فرضیه اسید-خاکستر: این فرضیه بیان می‌کند که متابولیسم برخی غذاها، مانند پروتئین‌ها و غلات، باعث افزایش تولید اسید در بدن می‌شود که این امر از طریق افزایش اسیدیته ادرار قابل مشاهده است. این افزایش اسیدیته ممکن است منجر به تجزیه استخوان‌ها و از دست دادن کلسیم شود.

 

با وجود نگرانی‌ها، شواهد نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا تأثیر منفی بر تراکم معدنی استخوان (BMD) ندارند و حتی ممکن است اثرات محافظتی داشته باشند، به‌خصوص بر BMD ستون فقرات و لگن

سلامت کلیه‌ها

در حالی که تحقیقات اولیه نشان داده‌اند که رژیم‌های پروتئینی بالا ممکن است فشاری بر کلیه‌ها وارد کنند، مطالعات بعدی نشان داده‌اند که در افراد سالم، این نوع رژیم‌ها تأثیر منفی بر عملکرد کلیه یا افزایش خطر بیماری مزمن کلیوی (CKD) ندارند.

در نهایت رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا نه تنها مضر نیستند بلکه ممکن است فوایدی برای سلامت استخوان و کلیه داشته باشند، به‌خصوص در افراد مسن‌تر که نیاز به حفظ توده عضلانی و استخوانی دارند.




چگونه پروتئین وی را مصرف کنیم؟

به طور کلی فرق زیادی بین مصرف پودرهای مکمل مختلف از جمله وی و کازئین وجود نداره، شما باید به سه نکته در مورد مصرف پروتئین دقت کنید:

 

  1. مقدار مورد نیاز مصرف برای کل روز: ما قبلا یک مقاله ی خیلی جامع نوشتیم که نیاز پروتئینی تمام افراد و تمام گروه ها را بررسی کردیم میتوانید از بخش پروتئین ها مطالعه کنید؛ همچنین یک ماشین حساب پروتئینی داریم که با وارد کردن مشخصات خودتون نیاز پروتئین شما را در روز محاسبه میکند.

    اما به طور کلی شما در طول روز بین 1.6 تا 2.2 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزنتون پروتئین نیاز دارید؛ یعنی اگر 80 کیلوگرم هستید این مقدار برابر 128 تا 176 گرم در روز میشود؛ حالا شما میتوانید نصف این مقدار را از پروتئین وی یا حتی 100 درصد پروتئین روزتون را از پروتئین وی دریافت کنید؛ این بستگی به خودتون و رژیم غذایی روزتون دارد.


  2. تعداد وعده های پروتئینی: بعد از اینکه پروتئین کل روزتان را محاسبه کردید؛ حال آن را به 3 تا 5 وعده تقسیم کنید، مثلا فرض کنید قصد دارید 130 گرم در روز پروتئین بخورید که اگر تقسیم بر 4 کنید میشود حدودا 33 گرم در هر وعده

    حال شما میتوانید یک یا هر تعداد از این وعده ها را از مکمل پروتئین وی دریافت کنید مثلا 2 تا از 4 وعده یا حتی هر 4 وعده را 33 گرم پروتئین وی بخورید

  3. زمان بندی پروتئین: این مورد کمترین اهمیت را دارد؛ ولی در بعضی افراد رعایت آن میتواند مفید باشد. که به زمان مصرف پروتئین اشاره دارد. شما میتوانید 2 تا از 4 وعده ی پروتئینی خودتون رو برای حداکثر فایده، نزدیک تمرین مصرف کنید یعنی 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از تمرین 2 وعده ی 33 گرمی مصرف کنید و وعده های دیگر رو یکی در آخر شب قبل خواب ودیگری رو صبح پس از بیداری مصرف کنید.

 پروتئین وی چگونه مصرف کنیم

تاثیر پروتئین وی بر سلامت قلب و عروق

در این بخش به تاثیر پروتئین وی بر سلامت قلب و عروق میپردازیم:



آیا پروتئین وی برای فشار خون مفید است؟

پروتئین وی حاوی پپتید هایی است که می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. این پپتیدها از دو جزء شیر به نام‌های آلفا-لاکتالبومین و بتا-لاکتوگلوبولین گرفته شده‌اند و در مطالعات روی موش‌هایی با فشار خون بالا موثر واقع شده‌اند. یکی از این پپتیدها که والین-پرولین-پرولین نام دارد، از شیر ترش استخراج شده و در ژاپن به فروش می‌رسد. این پپتید می‌تواند تاثیرات مفید چای سبز بر فشار خون را کاهش دهد.

پروتئین وی ممکن است از طریق تجزیه پروتئین‌های بزرگ به زنجیره‌های کوچکتر پپتیدی، به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، نتایج مطالعات بلندمدت نشان داده‌اند که افزایش مصرف پروتئین وی در رژیم غذایی به طور قابل توجهی بر فشار خون تأثیر ندارد، حتی در افرادی که داروهای ضد فشار خون مصرف می‌کنند. در یک مطالعه دیگر که افراد مبتلا به فشار خون بالا شرکت داشتند و نوشیدنی حاوی پروتئین وی مصرف کردند، هیچ تغییر معناداری در فشار خون آن‌ها مشاهده نشد، اگرچه مطالعات دیگری کاهش فشار خون را گزارش کرده‌اند.

 

در مجموع، برخی مطالعات نشان داده‌اند که پروتئین وی می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، اما نتایج همیشه یکسان نبوده و بسته به شرایط مطالعه متفاوت است پس نمی توان گفت که مفید است.





آیا پروتئین وی برای کلسترول خون مفید است؟

مصرف وعده غذایی حاوی پروتئین وی نسبت به پروتئین‌های گلوتن، ماهی کاد و کازئین، باعث افزایش کمتری در سطح CCL5 می‌شود، که نشانگری جدید برای بیماری‌های عروقی است و سطوح پایین‌تر آن مطلوب دانسته می‌شود. 

همچنین، افزایش کمتری در تری‌گلیسریدها در بیماران دیابتی مشاهده شده است. ترکیب مصرف پروتئین وی با تمرینات مقاومتی در مردان چاق، به افزایش کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کلی کمک کرده است، در حالی که تمرین به تنهایی کلسترول LDL یا کلسترول بد را کاهش داده است. این ترکیب به عنوان محافظت‌کننده قلبی موثر دیده شده است.

در مجموع پروتئین وی تاثیرات مفیدی بر کلسترول دارد؛ ولی نمیتوان گفت که خیلی بهتر از منابع دیگر است.

 

تاثیر پروتئین وی بر قند خون و دیابت

 

ال-سیستئین، یک نوع اسید آمینه که در پروتئین وی یافت می‌شود، ممکن است به عنوان یک درمان کمکی برای دیابت نوع دوم مفید باشد. این اسید آمینه می‌تواند به بهبود ذخیره‌سازی گلوتاتیون در سلول‌ها کمک کند، که این امر می‌تواند خطر دیابت ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. استرس اکسیداتیو می‌تواند به اختلال در عملکرد انسولین منجر شود.

در تحقیقات انجام شده روی حیوانات، مشخص شده است که افزودن L-سیستئین به غذا می‌تواند به بهبود تحمل گلوکز پس از غذا کمک کند و همچنین کنترل بلندمدت گلوکز را بهبود ببخشد. این تأثیرات مثبت همچنین در مکمل‌های پروتئین وی که حاوی این اسید آمینه هستند، دیده شده است.

در مطالعات انسانی، افزودن پروتئین وی به غذا می‌تواند به افزایش ترشح انسولین و کاهش سطح گلوکز خون پس از غذا کمک کند. این نتایج نشان می‌دهند که پروتئین وی ممکن است به عنوان یک درمان کمکی برای دیابت مفید باشد، به خصوص به دلیل تأثیرات مثبت آن بر عملکرد پانکراس و کاهش سطح گلوکز خون.

پس نتیجه گیری نهایی این است که پروتئین وی، می تواند قند خون پس از غذا را کاهش دهد و کمی حساسیت به انسولین را افزایش دهد؛ اما باید توجه کنید که این تاثیرات کم به نسبت سایر پروتئین ها و غذاهای پروتئینی است؛ اما به طور کلی در روند کنترل و درمان دیابت مصرف پروتئین بسیار حائز اهمیت وتاثیر گذار است که پروتئین یک منبع بسیار مناسب برای این هدف است

 

تاثیر پروتئین whey بر اندام های مختلف بدن

 

در این قسمت به بررسی تاثیر پروتئین whey بر برخی اندام های داخلی بدن بررسی میکنیم:

 

 

آیا پروتئین whey برای سلامت روده و روده ی بزرگ مفید است؟

پروتئین وی به عنوان ماده‌ای مفید برای پوشش داخلی روده‌ها شناخته شده است، به‌ویژه در موقعیت‌های بالینی که عملکرد روده دچار اختلال است. تحقیقات روی موش‌ها نشان داده که پروتئین وی نسبت به سویا یا کازئین، توانایی بیشتری در تحریک فعالیت GLP-2 و رشد سلول‌های روده‌ای دارد. همچنین، در یک مطالعه انسانی، مصرف پروتئین وی با دوز 0.5 گرم بر کیلوگرم وزن بدن برای دو ماه در افراد مبتلا به بیماری کرون، تقریبا به اندازه گلوتامین در کاهش نفوذپذیری روده مؤثر بوده است.

 این نتایج نشان می‌دهند که پروتئین وی می‌تواند در بهبود سلامت روده نقش مفیدی داشته باشد که این تاثیر به دلیل گلوتامین موجود در آن است و به این معنی نیست که این تاثیر خیلی زیاد و چشمگیر است.



آیا پروتئین whey برای سلامت کبد مفید است؟

در یک مطالعه آزمایشی، تاثیر مکمل‌های پروتئین وی بر کبد چرب غیرالکلی بررسی شد. مصرف ۲۰ گرم پروتئین وی به مدت ۱۲ هفته همراه با رژیم غذایی معمولی، توانست سطح آنزیم‌های کبدی را کاهش دهد و میزان چربی‌های کبدی را نیز کم کند. 

همچنین، وضعیت گلوتاتیون، یک آنزیم آنتی‌اکسیدانی بدن، بهبود یافت. این بهبودها به بخش سیستئین پروتئین وی نسبت داده شد که قبلاً در افراد مبتلا به HIV نیز به افزایش سطح گلوتاتیون کمک کرده بود. 

در یک مطالعه دیگر روی انسان‌ها با هپاتیت C، مشخص شد که پروتئین وی می‌تواند نشانگرهای التهابی را کاهش دهد و آنزیم‌های کبدی را بهبود ببخشد. این اثرات محافظتی در مدل‌های حیوانی نیز دیده شده و به نظر می‌رسد که پروتئین وی به دلیل محتوای سیستئین خود، می‌تواند در بهبود و بازسازی کبد و بهبود برخی پارامترهای چربی خون موثر باشد.

پروتئین whey برای سلامت و کاهش آنزیم های کبدی مفید است ولی مجدد  اندازه ی این اثر خیلی زیاد نیست.

 

 

آیا پروتئین whey برای سلامت کلیه ها مضر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف پروتئین به طور کلی و به خصوص پروتئین وی، به طور معمول آسیبی به کلیه‌های افراد سالم وارد نمی‌کند. حتی در مصرف‌کنندگانی که پروتئین را تا سطح ۲.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت می‌کنند، هیچ اثر منفی مشاهده نشده است. همچنین، در افراد چاق با عملکرد کلیوی نرمال، رژیم غذایی پر پروتئین به مدت یک سال هیچ آسیبی به کلیه‌ها نزده است.

مطالعات نشان داده‌اند که افزایش پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR)، که نشان‌دهنده سلامت کلیوی است، را افزایش دهد بدون اینکه آسیبی به کلیه‌ها وارد آورد. این تغییرات در GFR نشان‌دهنده سازگاری بدن با مصرف پروتئین است و به معنای آسیب دیدن کلیه‌ها نیست.

با این حال، در افرادی که دارای نقص عملکرد کلیوی هستند، مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند به تسریع پیشرفت بیماری کلیوی منجر شود. این افراد معمولاً توسط پزشکان به رژیم کم‌پروتئین ارجاع داده می‌شوند و قبل از مصرف مکمل‌های پروتئین وی باید با پزشک مشورت کنند.

در نتیجه، مصرف پروتئین وی در افراد سالم به طور کلی بی‌خطر است و می‌تواند به بهبود عملکرد کلیوی کمک کند، اما افراد با مشکلات کلیوی باید در مصرف پروتئین احتیاط کنند.



صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند

به این مطلب امتیاز بده!
میانگین 5 از 4 رای
لطفا کمی صبر کنید

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید