20 فروردین 1402

تا چند روز اگر از تمرین دور باشیم عضلاتمان کاهش پیدا نمی‌کند؟

تا چند روز اگر از تمرین دور باشیم عضلاتمان کاهش پیدا نمی‌کند؟
تا چند روز اگر از تمرین دور باشیم عضلاتمان کاهش پیدا نمی‌کند؟ یا بهتر بگم به ‌عبارت ‌دیگر چند روز تونم از باشگاه رفتن مرخصی بگیرم و عضلاتم نیز کاهش پیدا نکند؟

پاسخ مربی سایت :
3

 تحقیقات مختلف نشان داده است که تا ۱۴ روز دور بودن از باشگاه و تمرین، باعث نمی‌شود شما عضلاتتان را از دست بدهید.

 

 خیلی از افراد هستند که به ‌محض اینکه به دلایل مختلف قادر به تمرین کردن نیستند دچار استرس­های شدید می‌شوند که قرار است عضلاتی که سالها برای ساختن آن زحمت کشیدن در عرض چند روز به ‌راحتی از دست برود'

 تحقیقات نشان داده است که ۱ یا ۲ هفته، دور بودن از تمرین باعث از دست دادن عضلات نمی‌شود (حداقل، تکنولوژی‌های روز دنیا نتوانستند این کاهش را اندازه‌گیری کنند پس این تغییرات هم قابل لمس و قابل ‌توجه نبودند)

 

برعکسش هم وجود دارد اگر به مدت ۲ هفته واقعاً سخت تمرین کنید، باعث نمی‌شود توده­ ی عضلانی قابل ‌توجهی به دست بیاورید. برای عضله سازی به زمان و تداوم نیاز است و همچنین برای از دست دادن آن نیز مدتی زمان همراه با بی ­فعالیتی (ورزشی) نیاز است. 

 

بیایید تا دو تحقیق را بررسی کنیم:

 

تحقیق:

ایا سه هفته دور بودن از تمرین عضلات ما را از بین می برد؟

 

در این تحقیق، داشنمندان 14 جوان بدون سابقه تمرین را به دو گروه تقسیم کردند:

 

  • گروه تمرین پیوسته: این گروه به مدت 24 هفته یا 6 ماه به طور پیوسته تمرین می کرد
  • گروه تمرین با وقفه: این گروه نیز 24 هفته تمرین کرد اما هر 6 هفته، 3 هفته استراحت می کرد و تمرین را متوقف می کردند و مجدد 6 هفته تمرین می کردند که در مجموع 18 هفته تمرین داشتند و دو تا وقفه ی 3 هفته ای 

نتایج تحقیق نشان داد که تمام معیار های اندازه گیری شده در دو گروه مانند وزنه ی رکورد در پرس سینه، میزان رشد عضله ی پشت بازو، میزان رشد عضله ی سینه و... همگی در دو گروه کاملا یکسان بود

 

 

چرا توقف تمرین لزوما رشد عضلات و پیشرفت را کاهش نمی دهد؟

 

وقتی به نمودار های پیشرفت در تحقیق انجام شده نگاه می کنیم، متوجه می شویم که در هفته های استراحت در گروه وقفه، افت عملکرد و عضله رخ می داد اما این توقف ها حساسیت بیشتری ایجاد می کرد به نحوی که زمان بازکشت به تمرین با سرعت بیشتر از گروه پیوسته پیشرفت می کردند و هر دو گروه مجدد برابر می شدند.

(به تصویر زیر نگاه کنید)

 

 

 

همانطور که می بینید در هفته های استراحت مانند 6 تا 15 یا 15 تا 18 در رشد عضله و قدرت منفی شده است یعنی گروهی که استراحت می کردند داشتند افت میکردند ولی گروه دیگر همچنان در حال پیشرفت بودند؛ ولی در هفته های بعد از استراحت، گروهی که استراحت می کرد با سرعت بیشتری پیشرفت می کرد به نحوی که افت عملکرد در زمان استراحت را جبران می کرد.

حال یک تحقیق دیگر را بررسی کنیم.

 

تحقیق:

آیا دو هفته دور بودن از تمرین، باعث کاهش عضلاتمان می شود؟

 

در این تحقیق، دانشمندان افراد را به دو گروه تقسیم کرند:

 

  • گروه کربوهیدرات: این گروه بعد از تمرین 25 گرم کربوهیدرات دریافت می کرد
  • گروه پروتئین: این گروه بعد از تمرین 25 گرم پروتئین  دریافت می کرد

 

هر دو گروه 4 هفته تمرین کردند، سپس دو هفته استراحت و مجدد 4 هفته تمرین را از سر می گرفتند.

 

بعد از اتمام تحقیق نتایج نشان داد که هر دو گروه هم قدرت ( وزنه ی رکورد) و هم میزان عضلات رشد کرده را پس از دو هفته بی تمرینی حفظ کردند.

 

اگر دور بودن از تمرین باعث ریزش عضلات میشد پس در این تحقیق باید عضلات آنها پس از دو هفته بی تمرینی تا حد زیادی ریزش پیدا می کرد.

 

نتیجه گیری نهایی:

تا چند روز میتوانیم بدون ریزش عضلات تمرین نکنیم؟

 

 

در مجموع می توان گفت:

  1. دائمی و پیوسته تمرین کردن بهتر از اینه که مدت زیادی مانند چند ماه تمرین را رها کنیم چون نمیتوانیم مثل سابف همیشه تمرین کنیم.
  2. وقفه های  3 هفته ای در صورت مبتدی بودن، در بلند مدت نمی تواند باعث ریزش عضلات شما شود.
  3. وقفه های دو هفته ای در صورت پیشرفته تر بودن یا داشتن سابقه ی تمرینی، نمی تواند باعث ریزش عضلات شما شود.
  4. بهترین کار برای زمان های پر مشغله این است که یک جلسه در هفته به صورت فول بادی، تمام عضلات را تمرین دهید تا محرک کافی برای حفظ آنها وجود داشته باشد، این ایمن ترین کار برای حفظ عضلات در زمان های پرمشغله است.

 

 

 منابع: 

به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند