برنامه تمرینی بدنسازی
13 شهریور 1401
5
تاثیر کراتین بر استخوان ها
تاثیر کراتین بر استخوان ها

 فواید و تاثیر کراتین بر استخوان بندی

کراتین چیست ؟

کراتین یک از مکمل های بسیار مفید در بدنسازی هست که فواید بیشمار و ضرر های کم آن را به یکی از محبوب ترین مکمل های بدنسازی کرده است و علاوه بر عضله سازی فواید بسیار فوق العاده ای دارد که شاید شما از آن آگاه نباشید !

ما در یک مقاله به طور کامل خواص کراتین را بیان نموده ایم و شما میتوانید مقاله فواید مکمل کراتین را بهتر بشناسید و از فواید بیشمار آن اطلاع پیدا کنید ولی در این مقاله به یکی از مطالب نهفته مکمل کراتین یعنی تاثیر آن بر استخوان بندی بدن پرداخته ایم.

تاثیر کراتین بر استخوان ها به چه صورت است ؟

وقتی صحبت از تمرینات مقاومتی مانند بدنسازی یا هر ورزش دیگری می‌شود کمتر کسی به سازگاری های استخوان که ناشی از ورزش ایجاد می‌شود توجه می‌کند. استخوان نیز مانند عضلات یک بافت فعال متابولیکی است .( منظور از بافت متابولیکی فعال این است که در آن تغییرات شیمیایی رخ می دهد، مثل تغییر در استحکام ، در ساختار و تغییر در مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر و... ) مانند عضلات بعد از تمرینات  مقاومتی مثل بدنسازی سازگاری های مشخصی را نشان می دهد به همین دلیل در ۱۰ سال گذشته  تحقیقات روی کراتین بیشتر به سمت تاثیر آن روی استخوان رفته و تحقیقات کمتری تاثیر کراتین بر عضلات را بررسی می‌کند چرا که تحقیقات بسیار زیادی روی این موضوع انجام شده و تقریباً تاثیرات آن اثبات شده است.

تمرینات مقاومتی باعث افزایش حجم و قدرت عضلانی می‌شود در نتیجه فشار روی استخوان ها افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند باعث افزایش تراکم و شکل گیری استخوان و همچنین کاهش تحلیل آن در حین بازسازی شود. از طرفی همانطور که گفته شد استخوان ها بافت های فعال متابولیکی هستند و برای همین به «ATP یا همان واحد انرژی بدن» متکی هستند و از آنجا که کراتین در ساخت  ATP بسیار موثر است می تواند ATP مورد نیاز برای سلول های استخوانی را افزایش دهد که از این طریق می‌تواند باعث تشکیل یا افزایش تراکم استخوان و همچنین کاهش تحلیل استخوان شود.

این موضوع در یک تحقیق نشان داده شده است،در مطالعه ای که توسط فوربس انجام شد می‌گوید سطوح پروتئین خاص که از طریق آن متوجه میشوند استخوان ها در حال تحلیل رفتن است هنگامی که مکمل کراتین مصرف می‌شود و تمرین مقاومتی انجام می‌شود به نسبت وقتی که تمرین مقاومتی به تنهایی انجام می شود کاهش بیشتری یافته؛ که معنایش این است که ترکیب کراتین و تمرین مقاومتی از تحلیل استخوان ها تا حدودی جلوگیری می کند که این باعث افزایش تراکم استخوان میشود.

یک متاآنالیز (متاآنالیزها تحقیقاتی هستند که تعداد زیادی از مطالعات که در مورد موضوع خاصی انجام شده است را مورد بررسی قرار می‌دهد و نهایتاً به یک نتیجه گیری می رسد) که ۵ تحقیق را مورد بررسی قرار داد،  تاثیر مکمل کراتین همراه با تمرین مقاومتی در بزرگسالان را بررسی کرد این متاآنالیز نتیجه‌گیری می‌کند که مقالات علمی از این فرضیه که مکمل کراتین باعث افزایش تراکم مواد معدنی در استخوانها میشود پشتیبانی نمی کند.

اما متاآنالیزی که گفتیم این فرضی  را به طور کامل رد نمیکند چرا که در مطالعاتی که در این متاآنالیز بررسی شد جزئیاتی وجود دارد که باید در نظر گرفت وگرنه ممکن است در نتیجه گیری دچار خطا شویم.

  • نکته اولی که در مورد بررسی تحقیقات باید در نظر گرفت زمان انجام تحقیق است. یکی از این موارد این است که تنها در یک مطالعه زمان آزمایش روی افراد، یک سال کامل طول کشید در حالی که بقیه مطالعات کمتر از ۶ ماه زمان برده است، اما چرا این نکته اهمیت دارد؟

استخوان از نظر متابولیسمی بافتی فعال است و به محرک های خارجی پاسخ می دهد اما با این وجود بسیار کند و زمان بر عمل می کند و مانند عضله نیست که سریعاً پاسخ ها و نتایج، قابل رویت باشد در واقع زمان زیادی می برد تا تغییرات در بافت استخوان قابل توجه و اندازه گیری باشد که  همین اتفاق هم افتاد در مطالعاتی که انجام شده بود آن آزمایشی که ۱۲ ماه طول کشید تاثیر مثبت کراتین را گزارش کرد ولی در بقیه آزمایش ها که ۶ ماه کمتر بود، نتایج مثبتی در تراکم استخوان با مصرف مکمل کراتین گزارش نشد که این موضوع نشان می‌دهد مطلبی که گفتیم واقعاً حائز اهمیت و غیرقابل چشم‌پوشی است

  • نکته دومی که در مورد بررسی تحقیقات باید در نظر گرفت تعداد جلسات تمرین است. در مطالعاتی در این متاآنالیزِ گفته شده آزمایش هایی قرار گرفتند که از فرکانس یا تعداد جلسات تمرین ۱.۵ تا ۲ روزدر هفته  استفاده شد که در آزمایش های با فرکانس پایین یا همان تعداد جلسات تمرین کم نتایج مثبتی را در بافت استخوان گزارش نکردند اما ۲ مطالعه که سه جلسه در هفته تمرین می کردند نتایج مثبتی را با مصرف کراتین در بافت استخوان مشاهده کردند که نشان می‌دهد نکته دوم هم حائز اهمیت است.

خلاصه و نتیجه گیری:

  • نتایج نشان می‌دهد که کراتین به احتمال زیاد وقتی با تمرینات مقاومتی مثل بدنسازی همراه می‌شود و اگر تعداد جلسات و فرکانس تمرین ۳ روز در هفته یا بیشتر باشد برای تراکم استخوان مفید است،( دوز مصرفی ۱. گرم به ازای هر کیلوگرم، یعنی یک فرد هشتاد کیلوگرمی روزانه تقریبا هشت گرم تا زمان اشباع کراتین در بدن مصرف کند) 
  • همچنین به نظر می‌رسد تاثیر مثبت کراتین بر بافت استخوان  بدین صورت است که از تجزیه کاتابولیک استخوان ها جلوگیری می کند تا اینکه باعث افزایش بیشتر تراکم استخوان یا آنابولیک شود.

به نحوی ساده تر، نمی گذارد استخوان تجزیه شود ولی در ساختن بافت متراکم تر تاثیر کمتری دارد، این نکته می‌تواند در افراد مسن یا کسانی که در رژیم کاهش وزن هستند به دلیل اینکه در این شرایط تجزیه استخوان بیشتر از متراکم سازی آن است اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند

به این مطلب امتیاز بده!
میانگین 5 از 2 رای
لطفا کمی صبر کنید

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید