برنامه تمرینی بدنسازی
11 شهریور 1401
5
تاثیر و فواید کراتین بر مغز و هوش
تاثیر و فواید کراتین بر مغز و هوش

کراتین یکی از بهترین مکمل های ورزشی بالاخص در ورزش های قدرتی می باشد که فواید آن مختصر به ورزش نمی شود و به طور کلی نمی توان گفت که فقط ورزشکاران حرفه ای می توانند از آن استفاده نمایند ما به طور دقیق  در مقاله ی کراتین چیست این مکمل ورزشی را بررسی نموده ایم و اگر شما این مطلب ما را نخوانده اید به شما پیشنهاد میکنیم که حتما مقاله کراتین چیست را مطالعه بفرمایید همچنین تقریبا تما زمینه های مربوط به کراتین را به صورت علمی پوشش داده ایم.

در این مقاله قصد بررسی فواید کراتین را داریم.

تاثیر کراتین بر مغز 

مدتهاست می دانیم که «کراتین» نقش مهمی در مغز دارد در حالیکه مخزن کراتین مغز تنها حدود ۵ درصد از کراتین کل بدن را تشکیل می دهد ، با این حال کمبود کراتین در مغز می‌تواند اثرات ویرانگری داشته باشد. بیماری هایی وجود دارد که باعث می‌شود فرد به طور مادرزادی دچار کمبود کراتین در مغز شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:۱-ساختن کمتر کراتین که چون تولید کراتین کمتر است، در نتیجه ذخایر کراتین در مغز هم کاهش پیدا می‌کند ۲- اشکالات در حمل کننده های کراتین که  باعث میشود کراتین کمتری به مغز برسد.

وقتی یک کودک با مشکل کمبود کراتین در مغز متولد می شود عوارض شدیدی بر مسائل شناختی و عملکرد کودک به وجود می آورد حتی محققان می‌گویند اگر فردی مشکل مادرزادی کمبود کراتین در مغز نداشته باشد با این حال کمبود کراتین می تواند نقش مهمی در اکثر مشکلات مربوط به مغز داشته باشد مشکلاتی مثل تروماتیک، هانینگتون، پارکینسون ، آمیوتروفیک و....

تحقیقات علمی نشان داده است که مکمل کراتین می تواند ذخایر کراتین و فسفوکراتین مغز را تا ۱۰ درصد افزایش دهد برای همین در سال‌های اخیر مقالات و آزمایش های زیادی در مورد تاثیر کراتین در مغز انجام شده است، همانطور که بار ها تا الان اشاره کردیم کراتین تاثیر بسیار زیادی در ساخت ATP یا همان واحد انرژی بدن دارد. گفته می‌شود مزایایی هم که برای مغز دارد به همین دلیل است چرا که مغز یکی از فعال ترین بافت های ما از لحاظ متابولیکی است و همیشه نیاز به انرژی بالایی دارد  چه زمانی که شما به هنگام خواب در حال مرور خاطرات کوچک و بزرگ مغزتان هستید، چه زمانی که دارد به اندام های شما مثل قلب یادآوری می‌کند که باید بتپد، در همه این لحظات مغز شما در حال فعالیت است و نیاز به انرژی بالایی دارد به همین دلیل کراتین در مغز شما به عنوان یک منبع انرژی ضروری عمل می کند تا این اطمینان های حاصل شود؛نورون های شما همیشه ATP یا همان واحد انرژی بدن را به میزان کافی در دسترس دارد تا بتواند فعالیت های متابولیکی خودشان ادامه دهند.

کمبود کراتین مغز یک مشکل جدی در تولید انرژی ایجاد می کند که اثرات مخربی بر نورون ها دارد. در حالت عادی کراتین می تواند وظایف شناختی مغز را افزایش دهد و چون این افزایش وظایف شناختی نیاز به ATP را بالا میبرد کراتین می تواند این نیاز به ATP را به راحتی جبران کند، اما این توانایی را در ایجاد ATP زمانی پر اهمیت تر می شود که افزایش وظایف شناختی در مغز به دلیل موارد  استرس زا ، بی خوابی یا خستگی و ... سخت باشد که این موضوع در مقاله‌ ای  که توسط دولان انجام شد به خوبی نشان  داده شد.

تاثیر کراتین بر هوش ،  خستگی ذهنی، آسیب مغزی

 یک «مرور سیستماتیک» (مرور سیستماتیک یک روش تحلیلی و دقیق است که با بهره گیری از روش های آماری در ترکیب نتایج به نتیجه گیری در مورد یک  موضوع خاص با روش بسیار دقیق می پردازد به طوری که سوگیری و خطای تصادفی به حداقل برسد) که اخیرا انجام شده اثرات مکمل کراتین و عملکرد شناختی و ذهنی افراد سالم را بررسی کرد.

نتایج نشان داد که کراتین به طور تقریباً ثابت باعث بهبود عملکرد در آزمون های مربوط به حافظه و یا هوش/ استدلال می‌شود. همچنین برخی نتایج مثبت بر سایر مکانیزم های شناختی و ذهنی مثل حافظه بلند مدت ،حافظه فضایی( حافظه ای که در پیدا کردن یک مسیر و یا محل قرارگیری اشیا کاربرد دارد)، زمان واکنش خستگی ذهنی نیز توسط مکمل کراتین نشان داده شده است اما این نتایج به طور ثابت و همگانی تایید نشده. همچنین مرور سیستماتیک نشان داد که مکمل کراتین عملکردهای شناختی را در افراد مسن و گیاهخواران بیشتر از افراد جوان و گوشتخواران بهبود می بخشد ( احتمالاً به خاطر کمبود کراتین در افراد مسن تر و گیاهخواران است)

 بسیاری از مشکلات مربوط به مغز به طور مستقیم با اختلال عملکرد میتوکندری و اختلال در تولید «ATP» یا «واحد انرژی بدن» در مغز مرتبط است که  در مقالات قبلی مرتبط به کراتین بارها گفتیم یکی از اصلی ترین مکانیزم های بسیار مهم کراتین توانایی در بازسازی ATP است. به همین دلیل ارتباط مهمی بین  اثرات بافری ATP کراتین با عملکرد مغز وجود دارد (در مورد اثر  بافری مغز کراتین  در بخش مکانیزم اثر کراتین به طور کامل توضیح دادیم).

از طرفی  پیشروی آسیب های مغز و بسیاری از بیماری‌های عصبی نیز به استرس اکسیداتیو مرتبط است (استرس اکسیداتیو هنگام عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها به وجود می آید) به همین دلیل گفته می شود کراتین ممکن است علاوه بر سایر مکانیزم های مرتبط انرژی که درباره آن صحبت کردیم از طریق اثرات آنتی اکسیدان به بهبود کارایی مغز کمک کند.

در مورد آسیب های مغز مانند «ایگمی مغزی» (عارضه ناشی از نرسیدن اکسیژن به مغز) و یا ضربات خفیف مغزی و... تحقیقات مهمی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که مکمل کراتین می تواند شدت آسیب را کاهش دهد و روند بهبودی را تسریع کند .از آنجا که انجام مطالعات انسانی در این زمینه بسیار سخت است پس باید به همین مطالعات حیوانی اکتفا کرد. این مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مکمل کراتین با تاثیر بر انرژی میتوکندری( میتوکندری مرکز تولید انرژی سلول است) و استرس اکسیداتیو ، توانایی کاهش آسیب های مغزی را دارد.
در مورد تاثیر مکمل کراتین بر روی افرادی که به طور مادرزادی دچار کمبود کراتین هستند، مطالعات انسانی نشان داده است که مکمل کراتین می تواند سطح کراتین  مغزی را در این افراد تا حد قابل توجهی افزایش دهد و در نتیجه از مشکلات ناشی از کمبود کراتین در مغز که راجع به آنها صحبت کردیم جلوگیری کند یا آن ها را کاهش دهد.

تاثیر کراتین بر بیماری های عصبی

 در مورد نقش کراتین در برخی از بیماری‌های عصبی مانند بیماری «هانتینگتون»، «بیماری پارکینسون» و یا «ALS» و... تحقیقات و مطالعات حیوانی نشان داده اند که مکمل کراتین می‌توانند نقش درمانی و امیدوار کننده در این بیماری ها داشته باشد با این وجود تحقیقات انسانی چندان این موضوع را تایید نمی‌کند چرا که تحقیقات در مورد بیماری ALS و نقش کراتین در عملکرد درمانی آن تقریباً شکست‌خورده و ناموفق بوده ولی در مورد بیماری پارکینسون و هانتینگتون به شرطی که درمان قبل از شروع علائم باشد اندکی امیدوار کننده تر بوده ولی به طور کلی نتایج انسانی در این زمینه همچنان ضعیف بوده است .

 

  • در حالی که عملکرد کراتین در مغز همچنان نیاز به تحقیقات بیشتری دارد؛ اما مطالعات نشان می دهد که مکمل کراتین بهبود متوسطی را در عملکردهای شناختی و ذهنی در حالت نرمال و بدون استرس می‌تواند داشته باشد اما تاثیر آن زمانی که فرد در شرایط استرس زایی مانند بی خوابی، خستگی و یا حتی ضربه خفیف مغزی باشد آشکارتر می شود .
  • تاثیر کراتین بر افراد مسن و گیاهخواران بیشتر از افراد جوان یا گوشت خواران است احتمالاً دلیل آن می‌تواند این باشد که در افراد مسن و گیاهخواران ذخایر کراتین کمتر است.
  • همچنین نشانه های امیدوار کننده ای در درمان کمکی مکمل کراتین بر برخی بیماری‌های عصبی وجود دارد اما همچنان مطالعات بیشتری در مورد تأثیر قطعی آن و بیماری‌های عصبی خاص نیز مثل پارکینسون نیاز است.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند

به این مطلب امتیاز بده!
میانگین 5 از 4 رای
لطفا کمی صبر کنید

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید